Taiji (Tai Chi) i et vitenskapelig perspektiv

Visste du at Taijiquan (Tai Chi Chuan) ikke bare er den største delen av Wushu-familien, men også er verdens desidert største kampsport? Det finnes flere titalls millioner personer som praktiserer denne formen for kinesisk skyggeboksing i alle verdens hjørner. Og går du i en hvilken som helst park i en kinesisk by tidlig på morgenen er sjansen stor for at du møter på grupper som trener Taiji sammen.

Det er dog et klart mindretall av de som praktiserer Taiji som i det hele tatt vet at de trener en flere hundre år gammel kampsport, bl. a. brukt som selvforsvarsmetode av keiserens livvakter på 17 -og 1800-tallet. Årsaken til dette er at man i de senere år har funnet ut at denne formen for bevegelse ikke bare har vært gunstig til kamp, men også i like stor grad har vist seg å være en svært helsefremmende aktivitet.

I dag blir Taiji brukt til rehabilitering av alt fra slagpasienter, opptrening etter hjerteinfarkt, opprettholde muskelfunksjon ved Parkinsons sykdom og i senere tid også som generell skaderehabilitering. Mange som er helt friske trener selvfølgelig også Taiji til å forebygge sykdom og ivareta kroppen, enkelte av disse velger også å delta i konkurranser.

Det har blitt publisert en rekke vitenskapelige studier som viser de helsemessige fordelene ved å trene Taiji. Prestisjeuniversitetet Harvard har vært spesielt aktive i å publisere sine positive resultater.

Konklusjonene har vært at Taiji-trening bl. a. gir følgende fordeler:
– Bedre blodstrøm og lavere blodtrykk.
– Bedre balanse.
– Bedre konsentrasjonsevne.
– Lavere stressnivå.
– Økt styrke og utholdenhet.
– Økt kontroll på de viktige kjernemusklene som gir god kroppsholdning.

Kilder
Harvard Medical School: The health benefits of tai chi

Time Magazine: How Tai Chi Makes You Stronger

Medical Daily: Health Benefits of Tai Chi

Daily Mail: How tai chi can help children to concentrate

Daily Mail: Tai Chi reduces risk of deadly falls

Daily Mail: How Tai Chi in later life is good for the heart

Daily Mail: Tai Chi helps heart attack patients recover

NCBI National Institute of Health: Tai Chi and Postural stability in patients with Parkinson’s Disease

Harvard Medical School: Tai chi improves balance and motor control in Parkinson’s disease

BBC Health: Tai Chi vs Zumba, do you have to work up a sweat to get fit?

World Scientific: Effects of Tai Chi exercise on Physical and Mental Health for College students

Leave a Comment